Výstroj správného kolisty

 

  PŘILBA

Neměli by jste vyjet bez cyklistické přilby. Nejde jen o to, že ochrání Vás před pádem, ale i před větvemi v lesním terénu. Snad všichni víte, že přilbu si nasazujeme regulací upínacího systému dozadu a štítkem vpřed.  Už byli viděni někteří cyklisti s přilbou otočenou opačně. Pak už jen nastavit dobře upínací řemínky a vozit je zapnutý pod bradou. Někteří si asi myslíte, že stačí Vám levná přilba za šest stovek.  Nooo, jak se to veme.... budete postrádat regulaci kolečkem na kvalitní upnutí přilby a přilba Vám tak bude "cestovat" po hlavě.  Řemínky pod bradou ji neudrží na jednom místě. Pak také očekávejte větší váhu, která Vám unaví krční páteř a svaly při delší výjižďce.  Hlavně ale utrpí cenou konstrukce samotné přilby, která bude jistě u těch levných modelů jen obyčejný polystyren s nalepenou vnější skořepinou, zatím-co u malinko dražších modelů už bude mít použitou technologii IN-MOLD a vnitřní konstrukci. Je pochopitelné, že i cena je limitem pro výběr přilby, ale kdo ušetří pár korun na tomto, pozná to brzy v pohodlí při používání.  Dnešní výběr ze spousty značek a barev je možností, jak najít si tu "svou".  Přilby stavbařské, rytířské, lyžařské se moc na kolování nehodí.

TIP Pod přilbou někteří cyklisti vozí šátek z "funkčních" textilii. Má to výhody, že přilba lépe sedí - neposunuje se po hlavě, saje pot, chrání vlasy před hmyzem, prachem a u plešounů pokožku hlavy před spálením- "speciálním" opálení míst na hlavě, aby pak nevypadali srandovně. Navíc výhoda ta, že po sundání přilby nevypadáte rozcuchaně, jelikož s tím šátkem stále vypadáte tak nějak upraveněji.

 BRÝLE

 Prvek cyklistické výstroje, kterej je často přehlížen, ale fakta mluví za svý. Brýle jsou na kole nejen módním dopňkem, ale jako ochrana před hmyzem, prachem a případně větvemi....nechápu fakt ty kolegy cyklisty, co se nepoučí ani po osmém vyndávání mušky z oka. Hlavně v době podvečerní. Cyklistické brýle jsou opět v různých provedeních - od lehounkých kousků na silnici a XC marathony po speciály na FR/DH.  My obyčejní cyklisti asi nebudem potřebovat brýle na FR/DH, které vypadaj jako lyžařské. :-D  Nedoporučuji kupovat brýle od Vietnamských prodejců, ani brýle se sklem.  Vaše cyklo-brýle by měly mít netříštivé, plastové skla, pokud možno čiré, až lehce barevně tónované - pro použití v různorodém terénu, otevřených prostor. Navíc, díky různým barvám skel jsou i praktické, že kontrastně "vykresluji" terén v lese, jasněji tak vidíte cestu, hrboly a kořeny.  Některý dražší modely maj i sadu výměnných skel do různých podmínek a kvalitní pevný obal.

NÁŘADÍ

 Každej někdy na kole zažije nepříjemnou situaci, kdy jeho kolečko v terénu utrpí bolístku, tak neměla by Vám chybět výbava na opravu v terénu, kterou musíte zvládnout sami.

Pumpička + sada lepení na opravu duše .......mont-páky a náhradní duše....... Nářadí - multiklíč s imbusy a nýtovačem...... třeba dvě elektrikářské stahovací plastové pásky

OBLEČENÍ

 Kalhoty - cyklosukně

Rozumnej cyklista nebude na kolo usedat v riflích, v bavlněným tričku, vycházkových polobotkách a s igelitkou na řidítkách.  V dnešní době je spousta oblečení na výběr pro muže i ženy v nepřeberných stupních kvality materiálů, zpracováním a v rozličných barvách. Cyklista se tak může báječně sladit s kolem.  Co se týká elastických kalhot, upřednostněte vícepanelové kousky ( 6-8 panelů) s plochýmy švy. Lépe sedí na těle a při pohybu dobře se přizpůsobí. Existují různé druhy .... s laclem, bez laclu, krátké, 3/4, dlouhé, elastické a volné.  Zvláštní kapitola jsou konečně už pár let na trhu i cyklo-sukně, které ocení dámy na svých turistických kolovýletech, kde vynikne jejich ženskost, skryje pro někoho nevzhlednou podobu "vložky" elasťáků a nebo i možnost se při přesunu mimo kolo sundat si cyklokraťásky a použít funkční spodní prádlo.  Co se týká měkkých vystélek tzv. "vložek",  volte takovou, jež bude vyhovavat vašemu stylu jízdy, použití. Vystélky jsou různé....česané, nečesané, hrubé-komfortní pro pohodlí, tenčí-sportovní. Používaj většinou materiál COOLMAX na odvod potu.  Použití různých délek, střihů je závislá na preferovaném stylu ježdění, počasi a roční době. Není jistě potřeba dále se o tom rozepisovat, ale snažte se svý kolena a lokty držet v teple... revma není kámoš.  Jako výhodné se jeví i návleky, když vyjíždíte za chladnýho rána, odpoledne, kdy je horko sundáte je a při večerním návratu opět jsou po ruce Vás zahřát. Nezaberou tolik místa v batohu. Nechte si poradit při výběru kalhot od odborníka.   Kalhoty by měly mít vzadu i na bocích prvky pasivní bezpečnosti - reflexní značky.

 Dresy - trika - bundy

 Dle nejlepšího doporučení a vyzkoušení bych se zmínil o investici do vlněných hadříků, nebo dalších "funkčních" materiálů od známých značek. Jasan, merino-vlna je dražší o něco, ale poskytuje tepelný konfort jak v horku, tak i v zimě. Nejvíc oceníte delší dobu schopnost nezápáchat i po vícero použití, zatím, co moderní tkaniny z umělých vláken i pres svou kvalitu odvádět pot a schopnost rychle schnout zasmrádnou. Ale přiznejme si, jen čuně si nevypere cyklodres po celodenní švihu.    Doporučuji jen pořídit si kvalitní větrovku, nebo mikinu, jež horní část těla bude chránit před chladem při večerních návratech, či zhoršení se počasí během kolování. Bundy by měly mít vzadu i na bocích prvky pasivní bezpečnosti - reflexní značky.

Boty - ponožky - návleky

Bez diskuzí volím a doporučuji boty se sytémem upínání SPD, nebo Crank Brothers a dalších značek.  Výhody nesporné....lepší přenos síly při šlapání, výhoda "kulatého šlapání" ( info  ZDE ). Noha drží na místě při mokrých a zablácených pedálech. Někteří budou oponovat strachem z pádu, když "nevycvaknete" botu z pedálu, ale časem vycvaknete automaticky stejně, jako když šaháte po brzdě.  Boty se dělí dle použití na silniční a MTB.  MTB se dále dělí na cykloturistické, sportovní, závodní.  Cykloturistická obuv má pěknej desing, vypadá civilněji, pohodlná měkčí podrážka. Sportovní obuv má tužší podrážku. Závodní tretry mívaj skořepinu podrážky velice tuhou pro maximální přenos síly v tahu i tlaku.  Boty se liší použitím i svrchního materiálu, využitím odvětrávání. Z mých zkušeností pro sezonu jaro, léto a pěkný podzim preferuji dobře odvětranou obuv spolu s "funkčními" ponožkami.  U ponožek opět doporučuji jít do nízké gramáže vlny v letním období, nebo kvalitnějších ponožek z umělých vláken, aby dobře "seděly" na chodile, nártu. Koukejte po ponožce, co má zesílenou špičku, namáhaná místa na nártu a patu.  Vydrží déle. A ještě zmínka...volte ponožky, co chrání Váš kotník, jelikož při cestě v trávě a lesem zbytečně budete mít tyto části odřený, když zvolíte ponožku nižší-pod kotník.  A při nepřízni počasí jako je déšť, zima, bláto lze doplnit boty o návleky speciálně vyrobené a funkční. Boty i návleky by měly mít vzadu i na bocích prvky pasivní bezpečnosti - reflexní značky.

Rukavice

Pro většinu cyklistů důležitá součást .... výhody jsou:  při správném výběru rukavice a druhu používání Vám přinesou pohodlí dlaní v úchopu řídítek krom dobrých gripů, ochranu před poškozením od křoví při jízdě lesem a při pádu.  Zimní modely Vás ochrání díky kvalitním a moderním materiálům proti větru, mokru, ale i mrazu, zachovávajíce si sportovní střih a desing. Pro klasické letní ježdění volíme rukavice krátké, nebo dlouhoprsté pro XC ježdění, FR, DH. To, že jsou celoprstové neznamená, že bude se Vám v nich ruka potit...jsou modely, u nichž krásně cítite, jak větraj a ruce máte v suchu i za horkýho letního dne. Záleží na každým, v čem lépe se cítí.  Znám i bikery, co skáčou a jezdí bez rukavic....prej pro lepší kontakt s gripy.

 BATOH

 Nesedlám kolo první rok a přišlo mi velice praktické vozit sebou na každou vyjížďku speciálně určený úzký cyklo-batoh s vodním rezervoárem. Teď u mám dva. Jeden 5,5 litrů a druhý 12 litrů na celodenní výjižďky. Uvažoval jsem i o 26-litrovém, protože jsem zjistil, že někdy by se hodil i větší. V dnešní době dá se vybrat ze spousty značek,modelů a barev. Batohy se dnes již také dělí na pánské, dámské a dětské. Volte obezřetně, tak, aby Vám dobře sedl na záda, popruhy musí být správné délky, pohodlné a hlavně by měl mít kvalitní odvětrávání zad. Volte velikost obsahu  5 - 16 litrů (vodní rezervoár nepočítán). Velký batoh vypadá na zádech divně, je spíše na překážku. Výhody batohu oproti "trojúhelníkové" brašně a posedlovou brašničkou ?  Je přenosnej mimo kolo, nacpete si do něj vak s pitím - hadička Vám doručí vodu pohodlně přímo do úst během jízdy, nejste omezeni tolik obsahem malé láhve v rámu. Další výhodou je, že vejde se Vám do batůžku spousta potřebných věcí. Dnes bez batohu s vodou nevyjedu. Mám pro sebe vše potřebné a kdyby někdo potřeboval, mohu mu alespoň třeba něčím pomoci.  Při koupi si jej pořádně vyzkoušejte, něčím naplněte v prodejně. Pozor na popruhy...některý batohy ( Osprey ) maj výběr velikostí batohu S/M, M/L.  Někteří výrobci už na cyklo-batohy dávaj šikovný upínací systém pro uchycení přilby.

OSVĚTLENÍ

  Aktivní a pasivní bezpečnost v podobě osvětlení, odrazek. Aby jste se mohli pohybovat po silnicích, neprudili Vás policajti, ale hlavně jste udělali něco pro svou pasivní bezpečnost na vozovkách s provozem aut, případně vás i chodci registrovali, když zatouláte se na chodník v podvečer, pořiďte si bílé přední světlo. Pak jasné červené zadní světlo - blikačku, reflexní samolepky na kolo, jež umístite na rám, ráfky, sedlovku....

 BÍLÉ PŘEDNÍ SVĚTLO:  Doporučuji bílé diody s vysokou svítivostí. Fakt záleží na použití diody - čipu. Navíc by to přední světlo mělo mít snadnou montáž na řidítka a stejně tak demontáž. Vybírejte také aby bylo voděodolné.  Některý kousky se dají i použít na přilbu - výrobce dodává doplňující úchyt - a taktéž je využijete při kempování, pozdním návratu z turistického výšlapu. Obvykle maj přední bílá světla 2-3 režimy svícení.  Blikání, normál světlo (městský provoz), silné světlo (terén).  Čím je širší úhel - kužel- světla a daleký dosvit, tím lepší budte mít přehled co je za terén před Váma, ale i díky velké šířce kužele osvítí boky stezky, silnice, aby jste se lépe orientovali a nebyli tak stísnění tmou. Na silnici ve městě doporučuji BLIKÁNÍ. Stabilní svícení splyne s ostatnímy světly. Jako další přední světlo bych volil ještě silnou čelovku, protože kam se díváte, tam svítíte. Světlo na řidítkách svítí "jen" před kolo.

ČERVENÉ ZADNÍ SVĚTLO: Budu se opakovat, ale upřednostněte opět diody s velkou svítivostí, vylepšené čočkou, světla vodě a prachu odolné, s lehkou možností montáže, nastavení a demontáže. Měly by mít dobře vyřešen přístupné tlačítko pro ovládání svíticích režimů. Skvělé využití maj ty světla, co mají i klipy - výrobce přemýšlel - a tak je mimo kolo můžete uchytit na batoh, za kalhoty, na in-line brusle, dítěti na aktovku, pejsanovi na obojek. Na silnici doporučuji BLIKÁNÍ. Stabilní svícení splyne s dalšímy světly. 

ODRAZKY:  Otrhejte ze svýho kola ty plastové odrazky co máte ve špicích, v předu u řidítek a vzadu na rámu.  Ty odrazky ve špicích povoluji špice a dělaj problémy při odstředivé síle. Nahraďte je praktičtějšími reflexními samolepkami různých barev, jež umístite kamkoliv. Splynou s barvou Vašeho kola, jsou nenápadné, dokonce jimi můžete i kolo "vyzdobit", ale hlavně pak udělaj službu, když budete ze všech úhlu vidět na velkou vzdálenost. 

www.e-samolepky.eu/index.php?skupina_id=241

REFLEXNÍ PÁSKY  Jednoduchý použití reflexního pásku spočívá v snadném uchycení nad kotníkem, na zápěstí, poutko. Výběr různých barev. Voděodolné, skladné. Vozím je s sebou v batůžku na každou akci. 

www.reflexni-obleceni.cz/reflexni-paska-na-odev-samonavijeci-32x3-cm-p-229.html

REFLEXNÍ VESTA Super výbava nejen pro prachožrouty (děti) v městském provozu, nebo i pohybu na komunikacích mimo provoz dopravních přostředků.  Ocení i cyklisti nad 18 let, jež využívaj kolo ve městě jako přibližovadlo do práce. Nezáleží na počasí, bílém dni a večeru. Tady vyhrává jasná volba - BÝT VIDĚN A VRÁTIT SE DOMŮ V POŘÁDKU.